Pages

Meniu

vineri, 30 decembrie 2016

Prognoze economice




Ce urmează în 2017, cu un nou guvern? Programul de guvernare va putea fi el aplicat literă cu literă?

A. Programul de guvernare poate fi altul decât cel electoral, adică unul cât de cât realist.

B. Programul de guvernare rămâne cel din campanie:
1. Varianta pesimistă. FSID nu primește acceptul UE sau nu poate fi înființat din motive tehnice, atunci tot programul PSD se prăbușeste. Consecința: foarte puține promisiuni pot fi puse în practică.
2. Varianta realistă. FSID se înființează dar nu reușeste să atragă investitori și fonduri, prin urmare puține investiții publice vor fi efectuate prin el (în afara bugetului de stat și a regulilor deficitului bugetar). Consecința: puține promisiuni pot fi puse în practică.
3. Varianta super-optimistă. FSID se înființează și reușeste să atragă investitori și fonduri, prin urmare multe investiții publice vor fi efectuate prin el (în afara bugetului de stat și a regulilor deficitului bugetar). Consecința: multe promisiuni pot fi puse în practică, dar cu prețul creșterii uriașe a datoriei publice.
4. Varianta dezastruoasă. Aceleași premise de mai sus, numai că, tipic românește, Fondul este deturnat și spoliat, lucru care nu va fi evident mai devreme de un an de zile. Consecința pe termen mediu: faliment fond, pierderea ultimelor resurse naționale (societăți strategice și profitabile), implozie a bugetului de stat, datorie publică nesustenabilă.


În aceste prognoze nu intră probabilități economice interne (absorbția de fonduri UE la început de nou ciclu financiar să nu atingă nivelurile de la sfârșitul vechiului ciclu financiar; creșterea economică să fie mai mică decât cea prognozată de programul PSD) și nici probabilități politico-economice externe, toate cu impact negativ asupra României.

În majoritatea cazurilor, va curge lapte și miere precum în anii 2007-2008; dacă atunci aveam fluxuri financiare externe post-aderare, deficite uriașe și o privatizare de 3 mld. euro (BCR), în 2017 vom avea un deficit uriaș mascat în afara cifrelor oficiale (Fondul Suveran), dar care se va reflecta în creșterea accentuată a datoriei publice.

Pentru a înțelege mai bine evoluția ultimilor 5 ani și mai ales perspectiva anului 2017, vă ofer graficul de mai jos, care, ilustrează mai bine decât ar reuși-o face multe cuvinte (proporțiile termenilor sunt aproximativi, dar relevanți ca tendință).



Ce e de reținut:
- deficitul la fondul de pensii crește în ultimii 2 ani și necesită transferuri tot mai mari de la bugetul de pensii. Practic, România în loc să se împrumute pentru dezvoltare se împrumută pentru pensii;
- investițiile publice au fost reduse începând cu 2012 pe măsură ce a crescut absorbția fondurilor europene; prin urmare, ajutorul Uniunii Europene nu s-a transpus în dezvoltare ci în beneficii sociale directe (pensii și salarii);
- investițiile dispar din buget și se vor regăsi în afara lui, în Fondul Suveran de Investiții și Dezvoltare; spațiul fiscal lăsat liber este ocupat de cheltuielile de personal care se inflamează cu 56% în anul 2017.  
http://www.zf.ro/eveniment/cum-a-ajuns-deficitul-fondului-de-pensii-de-la-0-la-2-5-din-pib-adica-la-18-miliarde-lei-15284449

Analistul Gheorghe Sofian previzionează o stagnare a economiei în partea a doua a anului, iar în viitorul apropiat de o corecție economică: ”În privința României, doar o minune ne poate salva de o nouă perioadă de ajustare economică. Știm că, în România minunile sunt rare, discutabile și mai toate se manifestă prin imagini cu Arsenie Boca, deci, mari șanse să evităm nota de plată a consumului crescut nu prea sunt”.
http://www.analizeeconomice.ro/2017/01/prognoze-economice-pentru-anul-2017.html
Dimpotrivă, cred eu, frenezia consumului nu se va stinge ca un foc de paie, așa cum ar fi firesc, căci se vor inventa stimuli noi. PSD a descoperit artificiul de a face asta, fără a depăși deficitul bugetar de 3% PIB. Un perpetuum mobile al consumului. În anii dinainte de criză exista un efect al fluxurilor financiare externe; acum, șmecheria se va chema Fond Suveran, cel prin care se vor derula investițiile, iar spațiul fiscal lăsat liber va fi ocupat de creșterea anvelopei salariale cu 56%(!!) și măsuri de relaxare fiscală. Prețul? Creșterea accelerată a datoriei publice și pericol de implozie și ajungere în postura Greciei. În orice situație, crește nota de plată pentru generațiile viitoare.

Cresterea economică din 2016 se va situa la 4,5-4,8%, potrivit estimărilor economiștilor BCR și ING Bank România, urmând ca în 2017 avansul să încetinească, chiar dacă va fi susținut în continuare de consum.
https://pro.wall-street.ro/articole/cum-va-evolua-economia-romaniei-in-2017-1425?utm_source=www.wall-street.ro&utm_medium=link&utm_campaign=Latest%20News%20Insert

Consumul şi creşterea economică vor încetini în 2017 crede editorialistul Cristian Hostiuc, iar investițiile vor stagna în continuare.
http://www.zf.ro/opinii/2017-salariile-mici-vor-creste-accelerat-s-ar-putea-vedem-producator-auto-vrea-faca-masini-romania-oferi-angajati-lua-investitii-polarizarea-economiei-accentua-vor-cautati-pensionari-angajati-16047363

0 comentarii: