Pages

Meniu

joi, 29 octombrie 2015

Două Românii




Lumea se dezvoltă cu viteze tot mai mari, iar pentru asta e nevoie de infrastructură care să faciliteze circulația bunurilor și serviciilor. Despre proasta gestionare a dezvoltării infrastructurii și mai recent clara indiferență am mai scris. Mulți nu înțeleg că infrastructura este esențială în dezvoltarea unei țări. Există zone ale României (câteva județe din Ardeal conectate la rețeaua europeană de autostrăzi și caz special capitala) în care nivelul investițiilor este ridicat, în care problema locurilor de muncă este una a cererii, adică nu există muncitori suficienți pentru oferta de locuri de muncă, locuri de muncă mult mai bine plătite decât în restul țării, în cealaltă Românie, una care pare condamnată la sărăcie și dependență guvernamentală (la o creștere de venituri prin măriri sectoriale de salarii sau la o reducere de taxe).
Să te lauzi cu excedent dar să închei anul cu minus la numărul de kilometri de autostradă, asta e cel mai jalnic paradox posibil. Și excedentul se va topi imediat în gurile flămânde ale administrației locale care are nevoie de muniție electorală.
Să discuți și să negociezi apoi luni de zile pe codul fiscal, ca mai apoi guvernul cu pixul să-l schimbe din înainte de a se aplica, asta nu poate decât dovadă de neprofesionalism, de conducere haotică Impactul calculat este de 0,3% PIB. Și acesta e doar începutul, guvernanții nu se pot opri să facă asemenea mișcări în ani normali de guvernare, darămite în ani electorali. Și cu cât e mai șifonată imaginea guvernanților cu atât crește apetența spre măsuri populiste.
Infrastructura rutieră este cum este, iar cea feroviară e praf. Și suntem defazați față de Europa nu numai în fapte cât și-n intențiile viitoare. Astfel, Europa preconizează creșterea transportului feroviar de mărfuri și persoane, iar noi procedăm în continuare invers.
Ultimii trei de guvernare au adus creștere economică și o creștere a nivelului de trai. Secretele acestor performanțe sunt împrumuturi externe (cca 11 miliarde de euro), reducerea investițiilor publice, o rată superioară a accesării fondurilor europene și taxe noi. În ultimul an s-a accentuat reducerea investițiilor publice și de la supra-taxare s-a trecut la reduceri agresive de taxe.
Reducerea investițiilor publice a permis încadrarea în deficit, reduceri de taxe, ceea ce libertarienii aplaudă. Numai că modelul economic actual nu conduce la dezvoltare afirmă Valentin Lazea, economistul șef al BNR: ”Niciodată, în nicio ţară creşterea economică sustenabilă nu a fost obţinută prin relaxarea politicilor monetare şi fiscale. Aceste relaxări, monetare şi fiscale, sunt destinate doar să cumpere timp pentru politicieni ca aceştia să poată implementa reforme structurale.”
Un guvern socialist aplică un stat mai minimal, un stat care nu mai construiește autostrăzi, spitale și școli. Din acest punct de vedere, reducerea taxelor e justificată, statul oferă mult mai puțin cetățenilor ei. Numai că amânarea investițiilor în infrastructură nu rezolvă nimic, mediul privat nu va înlocui statul iar infrastructură tot va trebui construită. Între timp excedentele s-au transformat în cheltuieli permanente și e nevoie de creșteri economice superioare care să permită realizarea infrastructurii.
Editorialistul Iulian Anghel în www.zf.ro se întreabă dacă nu există cumva o schismă între oamenii de afaceri și economiști, între viziunea pe termen scurt și viziunea pe termen mediu și lung.
După cum spune redactorul economic Marin Pană, România execută un viraj fiscal forțat la limita derapajului, un viraj fără marjă de siguranță.
De ce nu ne face direct UE infrastructura? Că e evident faptul că Ministerul Transporturilor și CNADR-ul nu poate, nu vrea, nu știe.
Să ne grăbim un pic până o altă recesiune economică ne va găsi iar nepregătiți, așa cum iarna ne suprinde de fiecare dată!

http://cursdeguvernare.ro/e-drept-ca-nu-avem-autostrazi-dar-macar-infrastructura-feroviara-e-praf-planul-european-si-masterplanul-romanesc-doua-lumi-paralele.html
http://cursdeguvernare.ro/9-economisti-de-la-mediul-de-afaceri-la-macroeconomie-si-retur.html
http://www.zf.ro/opinii/inca-o-schisma-de-data-aceasta-a-economistilor-si-a-oamenilor-de-afaceri-14867039
http://cursdeguvernare.ro/virajul-fiscal-fortat-la-limita-de-derapaj.html
http://www.zf.ro/eveniment/sunt-banii-vostri-sunt-companiile-voastre-de-ce-sa-nu-faceti-direct-soselele-14867337
http://economie.hotnews.ro/stiri-finante-20543145-the-telegraph-alta-recesiune-contureaza-singura-intrebare-nu-daca-cand-avea-loc.htm
http://www.profit.ro/stiri/economie/dumitru-consiliul-fiscal-oamenii-nu-vor-dori-sa-contribuie-la-buget-cat-timp-nu-vad-eficienta-cheltuielilor-publice-14470824

0 comentarii: