Pages

Meniu

sâmbătă, 17 decembrie 2016

Stânga-dreapta




Se spune că dreapta creează bunăstarea, iar stânga o împarte. În România, stânga și dreapta au fost doar etichete fără substanță. Din punctul meu de vedere, toate guvernările ultimilor 26 de ani au fost mai degrabă socialiste.
Există opinii publice care susțin că, paradoxal în România, stânga politică a creat mai multă dezvoltare și bunăstare decât dreapta politică.
Care e realitatea de fapt?
Am analizat statistici INS (Institutul Național de statistică).
În primul rând, analiza evoluției PIB-ului, ca indicator al dezvoltării economice.

PIB
mld euro
evoluție PIB %
stânga
dreapta
1990
35,7
-5,60
-5,60

1991
25,1
-12,90
-12,90

1992
15,1
-8,70
-8,70

1993
22,6
1,50
1,50

1994
25,3
3,90
3,90

1995
27,4
7,10
7,10

1996
28,2
3,90
3,90

1997
31,3
-6,00

-6,00
1998
37,4
-4,80

-4,80
1999
33,5
-1,10

-1,10
2000
40,3
2,10

2,10
2001
44,9
5,70
5,70

2002
48,5
5,00
5,00

2003
52,6
5,50
5,50

2004
60,8
8,40
8,40

2005
79,5
4,20

4,20
2006
97,7
8,10

8,10
2007
123,7
6,90

6,90
2008
139,7
8,50

8,50
2009
118,2
-7,10
-7,10
-7,10
2010
124,4
0,80

0,80
2011
131,3
1,10

1,10
2012
132
0,60
0,60
0,60
2013
140,6
3,40
3,40
3,40
2014
149,5
2,00
2,00

2015




2016




Total


12,70
16,70

Ce vedem? Stânga a realizat în 15 ani mai puțin decât dreapta în 11 ani (2009 a fost o guvernare stânga cu dreapta, la fel 2012-2013 cu USL; am omis să trec stânga (PD-FSN) la guvernarea 1997-2000, altminteri diferența era și mai mare). În 2015 am avut stânga la guvernare, în 2016 tehnocrați (unde ar fi încadrați? după cât au fost atacați de stânga în ultimele luni, atunci ar trebui puși la dreapta politică; creșterea economică din 2016 (cca 5,1%) e peste cea din 2015 (3,8%). prin urmare lipsa acestor 2 ani în analiză nu dezavantajează stânga politică; pe de altă parte, succesele economice relative ale stângii se datorează și unor măsuri liberale).

În al doilea rând, analiza evoluției salariului mediu real (corectat cu inflația).


Anul
Salariul mediu net lei
Variaţia faţă de anul anterior (%)
Inflatie
Variația salariului mediu real corectat cu inflația
stânga
dreapta
1990
3.381
10,4
5,1
5,3
5,3

1991
7.460
120,6
170,2
-49,6
-49,6

1992
20.140
169,9
210,4
-40,5
-40,5

1993
59.717
196,5
256,1
-59,6
-59,6

1994
141.951
137,7
136,7
1
1

1995
211.373
40,9
32,3
8,6
8,6

1996
321.169
51,9
38,8
13,1
13,1

1997
632.086
96,8
154,8
-58

-58
1998
1.042.274
64,9
59,1
5,8

5,8
1999
1.522.878
46,1
45,8
0,3

0,3
2000
2.139.138
40,5
45,7
-5,2

-5,2
2001
3.019.424
41,1
34,5
6,6
6,6

2002
3.789.202
25,5
22,5
3
3

2003
4.839.648
27,7
15,3
12,4
12,4

2004
5.986.386
23,7
11,9
11,8
11,8

2005
746
24,6
9
15,6

15,6
2006
866
16,1
6,6
9,5

9,5
2007
1.042
20,3
4,8
15,5

15,5
2008
1.282
23
7,9
15,1

15,1
2009
1.385
8
5,6
2,4
2,4
2,4
2010
1.477
6,6
6,1
0,5

0,5
2011
1.444
3,8
5,8
-2

-2
2012
1.507
4,4
3,3
1,1
1,1
 1,1
2013
1.579
4,8
4
0,8
0,8
 0,8
2014
1.866 
7,1
1,1
6
6

2015


-0,6



2016






Total




-77,6
1,4


Deci sub guverne de stânga salariul mediu real în lei a scăzut cu peste 69%, iar sub guverne de dreapta avem o situația tot negativă, dar aproape de zero (probabil o analiză corectată în euro aduce cifre diferite, dar nu mult diferite deoarece inflația are o legătură evidentă cu evoluția cursului valutar; salariul mediu este astăzi cu 60% mai mare decât în 1989, raportându-ne la cursul valutar). La fel, aici nu am introdus datele pe 2015 și 2016, dar e evident că anul 2016 e superior anului 2015 (creșteri salariale, reduceri de taxe care au condus la inflație negativă).



Anul
Salariul mediu net lunar lei
curs mediu annual dollar
Salariul mediu net lunar dollar
Variatie
Valoare actualizata dollar 2016
Salariul mediu net lunar dollar actualizat
Variatie
stânga
dreapta
1989
3063
14,92
205,29

1,95
105,28



1990
3.381
21,56
156,82
-23,61
1,85
84,77
-19,48
-19,48

1991
7.460
76,47
97,55
-37,79
1,77
55,12
-34,98
-34,98

1992
20.140
307,95
65,40
-32,96
1,72
38,02
-31,01
-31,01

1993
59.717
760,05
78,57
20,14
1,67
47,05
23,73
23,73

1994
141.951
1655,09
85,77
9,16
1,63
52,62
11,84
11,84

1995
211.373
2033,28
103,96
21,21
1,58
65,80
25,04
25,04

1996
321.169
3082,6
104,19
0,22
1,54
67,65
2,83
2,83

1997
632.086
7167,94
88,18
-15,36
1,50
58,79
-13,10

-13,10
1998
1.042.274
8875,55
117,43
33,17
1,48
79,35
34,97

34,97
1999
1.522.878
15332,93
99,32
-15,42
1,45
68,50
-13,67

-13,67
2000
2.139.138
21692,74
98,61
-0,71
1,40
70,44
2,83

2,83
2001
3.019.424
29060,86
103,90
5,36
1,36
76,40
8,46
8,46

2002
3.789.202
33055,46
114,63
10,33
1,34
85,55
11,98
11,98

2003
4.839.648
33200,07
145,77
27,17
1,31
111,28
30,08
30,08

2004
5.986.386
32636,57
183,43
25,83
1,28
143,30
28,78
28,78

2005
746
2,9137
256,03
39,58
1,24
206,48
44,09

44,09
2006
866
2,809
308,29
20,41
1,20
256,91
24,43

24,43
2007
1.042
2,4383
427,35
38,62
1,16
368,40
43,40

43,40
2008
1.282
2,5189
508,95
19,10
1,12
454,42
23,35

23,35
2009
1.385
3,0493
454,20
-10,76
1,12
405,54
-10,76
-10,76
-10,76
2010
1.477
3,1779
464,77
2,33
1,11
418,71
3,25

3,25
2011
1.444
3,0486
473,66
1,91
1,07
442,67
5,72

5,72
2012
1.507
3,4682
434,52
-8,26
1,05
413,83
-6,52
-6,52
-6,52
2013
1.579
3,3279
474,47
9,19
1,04
456,22
10,24
10,24
10,24
2014
1.697
3,3492
506,69
6,79
1,02
496,75
8,88
8,88

2015
1.859
4,0057
464,09
-8,41
1,02
454,99
-8,41


2016
2.108
4,0756
517,22
11,45
1,00
517,22
13,68


Total
Total
59,12
148,22

La raportarea la cursul dollarului obținem date diferite: stânga a reușit +22%, iar dreapta +113%, dar cu aceeași concluzie. Dacă ținem cont de inflația dollarului, stânga are +59%, dreapta +148%.

Prin urmare, statistica post-decembristă demonstrează că guvernările de stânga, cele mai aproape de oameni, cele care au mărit salarii, pensii, etc., de fapt au luat din bunăstarea oamenilor. Guvernările (zise) de dreapta, promotoare ale austerității uneori, de fapt ies mult mai bine.
Stânga și dreapta sunt termeni generali, realitatea politică românească de complexă și diferită de abordări doctrinare clare, nete. Bunăstarea nu ține de pixul mai generos sau nu al unui guvernant, așa cum creșterea economică îți poate aduce paradoxul adâncirii inegalităților economice.

Partide de dreapta în mod real nu avem în România. România are nevoie de politici de dreapta, dar e evident că e mai ușor să tai un tort decât să-l faci. Iar politicile de dreapta trebuie să fie sustenabile, să creeze plus-valoare și dezvoltare. România a avut 51 de strategii de dezvoltare în 26 de ani, dar niciun proiect de țară acum (am avut unul cu integrarea în Uniunea Europeană și NATO, proiect realizat mai mult datorită celorlalți decât nouă înșine). Un proiect de țară presupune să-ți stabilești prioritățile, pașii și să nu aștepți roadele imediate (sau înainte de a începe așa cum este sedus electoratul român).

http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-10582142-pib-romaniei-1990-2011-doua-decenii-impliniri-marete.htm
http://www.zf.ro/zf-utile/pib-ul-romaniei-evolutia-produsului-intern-brut-ins-8264863
http://www.zf.ro/infografice/evolutia-salariului-mediu-net-din-1990-pana-in-prezent-sursa-ins-8881950
http://www.insse.ro/cms/ro/content/ipc-serii-de-date
http://www.analizeeconomice.ro/2016/12/ce-salarii-raportate-in-dolari-au.html

Un indicator relevant pentru impactul politicilor publice este raportul veniturilor dintre bogați și săraci. Surprinzător, pentru foarte mulți, inegalitatea distribuției veniturilor a scăzut în perioada de criză și a crescut în perioadele de creștere economică!
Redactorul Marin Pană conchide că: ”România NU este țara în care cei mai bogați iau cea mai mare parte a beneficiilor ci țara în care cei mai săraci primesc cel mai puțin din rezultatele activității economice”.
Mai mult, din tabelul de mai sus rezultă un paradox: ”inegalitatea a scăzut pe timpul guvernărilor așa-zise de dreapta și a crescut înapoi exact în perioada cu guvernare declarată a fi de stânga”.
http://cursdeguvernare.ro/10-ani-de-ue-inegalitatea-devastatoare-a-veniturilor-peste-cea-de-la-aderare-si-cea-mai-mare-din-uniune-inegalitatea-in-ue28.html

0 comentarii: