Pages

Meniu

vineri, 30 decembrie 2016

Absorbția fondurilor UE, între dezinformare și adevăr





România e un beneficiar net al aderării la UE, fondurile europene fiind duble față de contribuțiile la UE.
România a pornit foarte încet absorbția fondurilor UE, abia prin 2012 a accelerat și în acest moment e aproape de linia de sosire. România avea în noiembrie 2016 o rată de absorbție de 89% față de o medie de 93% a UE; prin urmare, nu e deloc dezastru, nu am ratat oportunitatea și beneficiile aderării la UE.

http://www.openpolitics.ro/subiect/alegeri-2016/fonduri-ue/?gclid=CPPk8qbTm9ECFQmeGwodaVgIsw


”România este un beneficiar major al fondurilor structurale și de investiții europene (fondurile ESI) și poate primi până la 31 de miliarde EUR pe parcursul perioadei 2014-2020. Aceasta echivalează cu 2,6 % din PIB pe an și cu 53 % din investițiile publice naționale preconizate în domeniile sprijinite prin fondurile ESI.” spun analiștii OpenPolitics.ro.

Consecința: când proiectele europene s-au copt, ele au înlocuit o mare parte din investițiile publice naționale, astfel creându-se spațiu fiscal pentru creșterea cheltuielilor salariale și pentru măsuri de relaxare fiscală. Prin urmare, în ultimii ani de creștere a nivelului de trai, nu a fost vorba de performanță economică ci de oportunitate bugetară. Politicienii români au frânat dezvoltarea și au ales redistribuirea.
România e dependentă de ciclicitatea accesării fondurilor UE, care nu se absorb liniar matematic ci mai degrabă asimptotic. Dacă studiem ciclul financiar 2007-2013, vedem că abia din anul 6 (2012) a accelerat absorbția, prin urmare, în ciclul financiar 2014-2020, absorbția se va accelera substanțial în 2019 sau cel mai devreme în 2018, nicidecum în 2017!
http://www.consiliulfiscal.ro/RaportanualCF2015.pdf


http://ec.europa.eu/europe2020/pdf/csr2016/cr2016_romania_ro.pdf
Reprezentarea grafică pe cele două cicluri financiare:

0 comentarii: