Pages

Meniu

marți, 27 decembrie 2016

Cornul abundenței





Cornul abundenței sau bugetul miracol ce ne așteaptă în 2017, explicat și desenat sugestiv.
Voi conveni ca bugetul național să fie notat ca având 100 de puncte (suma veniturilor ce alcătuiesc bugetul se cifrează în jurul valorii de 30% PIB)
Evaziunea fiscală convenim că este 50 puncte (echiv. a cca 15% PIB, conform estimărilor publice), ceea ce nu ajunge în buget din cauza incompetenței administrative și/sau a pasivității/complicității reprezentanților statului.



Deci bugetul ar putea fi de 150 puncte, dar este doar 100. Bugetul de stat este prin urmare mai mic cu 33% din start.

Acest buget nu ajunge niciodată nevoilor României. Prin urmare guvernul se împrumută și apare astfel deficitul bugetar (ca diferența dintre cheltuieli și venituri).
Nivelul acceptat în UE pentru deficit bugetar este de 1% PIB în situații economice stabile și de 3% PIB în situații de criză economică.

Guvernul României în 2015 a tăiat investițiile publice și a creionat un buget pe 2016 cu un deficit de aproape 3% (astfel s-a creat spațiu fiscal pentru relaxare fiscală și majorări de salarii și pensii).
Deci, de la un buget de 100 pct. + 3 puncte (echiv. 1% PIB) s-a trecut la un buget de 100 pct. + 10 pct. (echiv. 3% PIB).

De menționat că din cele 100 puncte ale bugetului, 20 puncte (echivalent 6% PIB) sunt sifonate de către funcționari publici (asociați grupurilor de interese transpartinice), conform rapoartelor Curții de Conturi.


Prin urmare, bugetul de stat în loc să aibă 150 puncte, utilizează doar 80 puncte (doar 47% din posibil), ca efect al incompetenței și relei voințe politice.



Măsurile din programul PSD însumate ar conduce la un deficit de 7% PIB în 2017 și de 10% PIB în 2018 (adică 22 puncte, respectiv 33 puncte). Am putea spune că 100% programul PSD e inaplicabil, dar..

În buget există un capitol denumit investiții, capitol din care s-a tăiat masiv în ultimii 4 ani pentru a transfera sume către cheltuieli de personal. Investițiile nu pot fi tăiate la nesfârșit și nu dincolo de o limită; investițiile în infrastructură (rutieră, feroviară, etc), în școli și spitale tot rămân necesare, iar amânarea lor agravează disproporția de dezvoltare între zone diferite ale țării. Investițiile private vor rămâne în continuare ancorate pe zonele București-Ilfov și Transilvania și nu vor ajunge la Buzău, Vaslui și Teleorman, iar în aceste zone somajul va rămâne ridicat, iar locurile de muncă prost plătite, iar salariații vor fi în continuare dependenți de deciziile politice ale guvernanților.

tabel Moise Guran în www.biziday.ro
http://www.biziday.ro/2016/11/29/targuiala-pe-salariile-bugetarilor-ascunde-secretul-stagnarii-in-saracie/

Programul PSD își propune un buget de 122 puncte, dar e limitat de UE la 110 puncte. Din reducerea investițiilor deja foarte reduse nu se poate găsi spațiu fiscal suficient pentru toate măsurile super generoase propuse în campania electorală.

Prin urmare, e nevoie de alt artificiu sau inginerie financiară. Programul PSD a inventat un Fond Suveran (de Investiții și Dezvoltare). Acest FSID va acționa în afara bugetului de stat, nu va fi prins în statistici și va prelua ceea ce trece de 110 puncte. Toate investițiile vor trece prin acest Fond, iar partea de investiții din buget va fi mutată la Fond, rămânând astfel un spațiu fiscal generos pentru acele 12 puncte care nu se închid în deficitul bugetar maxim admis.


Practic, noul guvern va avea în fapt un buget de 122 puncte, dar în statistici va raporta 110 puncte! Miraculos, nu?!

  
Fondul nu va face mai multe investiții și dezvoltare decât facem azi, doar va fi o inginerie financiară prin care păcălim deficitul bugetar. Datoria publică va crește. Fondul va gestiona cele mai prețioase active de stat rămase neprivatizate (TRANSGAZ, ROMGAZ, HIDROELECTRICA, etc.) și va angaja credite sau va emite obligațiuni. În cazul unui management politic defectuos (regula și nu excepția ultimilor 26 de ani!), se poate ajunge la insolvență și executarea garanțiilor (perlele coroanei), iar bugetul de stat va suferi un șoc care o transforma întro Grecie falită.

Generosul program de guvernare descris mai sus, raiul creșterilor de venituri și scăderi de taxe, e o strategie de ”dublu sau nimic”, cu mențiunea că ”dublu” (varianta pozitivă) ne asigură un plus de cca 30 miliarde euro la datoria publică pe următorii 2 ani!!
(7% PIB 2017 + 10% PIB 2018)

Azi datoria publică este de 54,3 miliarde euro; în consecință ea va crește cu peste 55% în doi ani, fără ca România să recupereze întârzierile de dezvoltare (infrastructură rutieră, școli, spitale, etc.). Datoria publică ar putea ajunge în doi ani la 50% PIB.
http://adevarul.ro/economie/stiri-economice/datoria-externa-romaniei-continuat-creasca-octombrie-depasind-92-miliarde-euro-1_58514d115ab6550cb86cd60e/index.html

Cornul abundenței se deschide curând, după ce se rezolvă câteva probleme tehnice, în special constituirea FSID; din acel moment bunăstarea rapidă îi va copleși pe români; cu ce costuri și riscuri, v-am prezentat mai sus și-n articol anterior, dar la câți le pasă de costuri și efecte secundare? Aproape toți doresc beneficii imediate!

http://www.fiscalitatea.ro/fondul-suveran-de-dezvoltare-si-investitii-propus-de-psd-nu-poate-exista-decat-daca-se-fac-listari-pe-bursa-16441/
”Estimăm, din emiterea de obligațiuni, o atragere de fonduri de 25 de miliarde de lei în următorii patru ani, dividende de cel puțin 10 miliarde de lei. Acum sunt 2,5 miliarde de lei la aceste companii, estimăm atragerea altor surse în proiecte investiționale de cel puțin 25 miliarde de lei și un miliard de lei din vânzarea unor active care sunt complet neperformante”, a menționat președintele Dragnea, conform sursei de mai sus.
Conform acestor declarații din pre-campanie, în mod real nu se pot asigura în 4 ani nici 70% din sumele necesare în doi ani!
http://www.cotidianul.ro/fara-transparenta-pusculita-psd-poate-pierde-investitori-292904/

0 comentarii: