Pages

Meniu

vineri, 26 septembrie 2025

Valuri și pachete

A trecut, după prelungiri, cu mari sforțări și umflări de mușchi, pachetul doi de măsuri fiscale.

https://economedia.ro/amendamentele-partidelor-la-pachetul-2-de-reforma-psd-vrea-sa-fie-pastrat-impozitul-pe-cifra-de-afaceri-dar-sa-se-introduca-simultan-si-taxa-pe-afiliati-extinsa-usr-vrea-eliminarea-obligatiei-pent.html

 

Reforma administrației publice locale a fost amânată întrucât au fost opoziții serioase la ea; premierul vrea o reducere drastică a numărului de salariați, pe când alții vor o fake-reformă, adică reducerea prin eliminarea locurilor vacante, adică zero economie). Oricum, un model de reducere standard, implică un procent aplicat tuturor, și celor responsabili care au bine calibrat numărul de funcționari cât și celor care au mult umflată schema de personal. Cred, că se consumă multe energii pentru un rezultat mic (cam 1,2 miliarde lei efect bugetar). Mult zgomot pentru foarte puțin. Ori, asemenea măsuri sunt reversibile, curând (peste un an sau doi, schemele de personal vor fi iarăși umflate). România nu are nevoie de cârpeli ci de reforme adevărate, adică, în acest caz, de reorganizare administrativă. O treime din primării nu își pot plăti nici salariile din fonduri proprii, cu alte cuvinte, există doar pentru salariile angajaților nu pentru cetățeni. Dacă ținem cont că o primărie ar trebui să facă și investiții, rezultă că procentul de unități administrative teritoriale (UAT) ar trebui redus cu minim 40%.

 


 https://www.mediafax.ro/politic/guvernul-bolojan-a-dat-datele-judetele-unde-vor-fi-concediati-cei-mai-multi-angajati-afla-aici-situatia-de-la-tine-din-judet-23604223

O altă măsură, eliminarea IMCA (impozitul pe cifra de afaceri) a fost retrasă, numai că a rămas activă și măsura alternativă (taxa pe afiliați). Această taxă prevede eliminarea deductibilității pe servicii de management/consultanță/drepturi de proprietate intelectuală. Această măsură era de mult timp necesară pentru că era o portiță legală prin care profitul era mutat în afara țării și a fiscului român. Taxa pe afiliați nu are impact economic asupra activității firmelor și aduce la buget sume de trei ori mai mari decât impozitul pe cifra de afaceri așa cum arată calculele specialiștilor. Consultantul fiscal Adrian Luca a făcut o serie de calcule pentru a compara impactul celor două măsuri diferite:

Ø  IMCA a adus în plus aproximativ 1,2 miliarde lei (aproximativ 240 milioane euro) față de cât ar fi plătit companiile fără acest impozit;

Ø  Noua taxă pe afiliați, care limitează deductibilitatea cheltuielilor de management, consultanță și drepturi de proprietate intelectuală la 1% din total cheltuieli, va genera în jur de 800 milioane euro anual - de peste 3 ori mai mult decât IMCA.

https://economedia.ro/consultant-fiscal-noua-taxa-pe-afiliati-loveste-in-multinationale-semnificativ-mai-dur-decat-impozitul-pe-cifra-de-afaceri-va-aduce-de-3-ori-mai-multi-bani.html

 

Analistul fiscal Iancu Guda arată că IMCA aduce foarte puțin la buget (0,36 miliarde lei) dar generează 107000 șomeri; acești șomeri sunt resorbiți în economie, dar, probabil, la salarii cu mult mai mici, deci scade și consumul și taxele pe salarii. Cu alte cuvinte, IMCA are efect aproape nul la veniturile statului.

https://www.antena3.ro/economic/iancu-guda-critica-reintroducerea-taxei-de-1-pe-cifra-de-afaceri-n-a-facut-nimic-ce-a-facut-pe-plus-s-a-anulat-pe-minus-758082.html

 

A fost calculat impactul pachetului unu asupra deficitului bugetar. Pe anul în curs, creșterea TVA reprezintă aproape 60% din reducerea de 0,51% PIB a reducerii deficitului bugetar pe anul în curs. Și în anul 2026, creșterea TVA va reprezenta 50% din reducerea deficitului bugetar. Asta apropo de faptul că unii au clamat (ba chiar și dat semnătură) că se poate ajusta bugetul și fără creșterea TVA.



https://economedia.ro/grafic-impactul-masurilor-fiscale-asupra-reducerii-deficitului-bugetar-economisti-primul-pachet-a-fost-esential-pentru-evitarea-unei-crize-iminente-dar-e-nevoie-de-reforme-structurale-suplimentare.html

 

În ultima perioadă s-a speculat intens pe ajutorul economic pe care România îl dă vecinei Ucraina. Adevărul este că sprijinul este mic: 1,5 miliarde de euro în trei ani și jumătate. Asta în timp ce România a primit peste 100 de miliarde de euro de la Uniunea Europeană de la aderarea din 2007. Mai precis de la cetățenii țărilor mai bogate din UE care au finanțat masiv ridicarea nivelului de trai al românilor.



Dacă facem o comparație cu Ungaria, țară al cărui lider (Viktor Orban) este fățiș și vehement anti-Ucraina, vedem că România nu a ajutat cu mult mai mult Ucraina (dacă ne raportăm la procente PIB și la numărul populației). Cu alte cuvinte, guvernanții noștri secretoși s-au lăudat a fi pro-Ucraina, s-au văitat că asta le-a mărit deficitul bugetar, dar de fapt, contribuția lor este similară cu a unei țări al cărei lider spune ”Huo Ucraina”. Între 3,5% PIB (cifră fantezistă a unui fost premier) și realitatea unui 0,2% PIB este o diferență uriașă. Acest mai puțin de 0,2% PIB înseamnă cam 2% din problemele bugetare ale României. Cu alte cuvinte, o sumă marginală. Sprijinul acordat Ucrainei de către România este o falsă problemă!

https://cursdeguvernare.ro/romania-sprijin-ucraina-militar-consiliul-fiscal.html

 

După primele șapte luni, deficitul bugetar este egal cu cel aferent aceleași perioade a anului trecut (4,04% PIB). Cu alte cuvinte, cele câteva măsuri aplicate au reușit doar să compenseze acele măsuri de creșteri de cheltuieli (pensii și salarii) operate anul trecut.

https://cursdeguvernare.ro/executia-bugetara-iulie-deficit-rectificare-venituri-cheltuieli-buget.html

 

Guvernul se mișcă greoi. A plecat din start cu un compromis nefiresc, adică unul face reforma dureroasă și altul vine după aceea la partea mai plăcută a guvernării (rotativa premierilor). Guvernul evoluează cu sabia lui Damocles deasupra capului, oricând poate suferi o implozie. Mediul exterior îl amenință cu valuri de proteste, greve, blocaje (de la profesori la magistrați). Susținerea populară (atâta câtă este) se erodează rapid. Susținerea prezidențială este palidă. Eșecul guvernului actual nu va fi un simplu eșec. Va fi eșecul tentativei de a ne rezolva singuri problemele pe care ni le-am creat iresponsabil. Dacă acest guvern eșuează, vor veni alții (FMI) și restructurarea deficitului bugetar (pe parte de cheltuieli și venituri) va fi mult mai dură. După marea criză din anii 2009-2010, Grecia care inițial a refuzat categoric măsurile propuse de organisme internaționale (ba chiar a făcut și un referendum în acest sens), a fost lăsată să se corecteze singuri și aceeași lideri (de extremă stânga) au aplicat o austeritate cu mult mai dură decât cea propusă de FMI. După 15 ani, Grecia nu și-a mai revenit. 15 ani pierduți de greci au fost urmarea unui ”suveranism” găunos. Oare asta ne dorim?

 

 

œ    Cucu Edmond

 


0 comentarii: